Ammatillinen opettaja työelämäkumppanuusjaksolla
Minulla on
ollut ilo aloittaa työelämäkumppanuusjakso! Jakson mahdollistaa Opelix- osaava
oppilaitos –hanke, jossa kehitetään verkoston toimijoiden
opetustoimen henkilöstön ammatillista osaamista erilaisin menetelmin.
Tavoitteena on kehittää osaavia oppilaitoksia, kartoittaa osaamistarpeita,
jakaa hyviä käytänteitä ja tuoda uusia työkaluja osaamisen kehittämiseen ja seurantaan
sekä kehittää henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja monipuolisesti. Hanke
on osa valtakunnallista OSAAVA –ohjelmaa (2010-2016). Hallinnoijana toimii
Koulutuskuntayhtymä Tavastia, muu verkosto ovat Faktia, Forssan ammatti-instituutti,
HAMI, Hyria, Kiipula, Vanajaveden opisto sekä Hattulan, Hämeenlinnan ja
Janakkalan kunnat.
Opelix
–osaava oppilaitos hankkeen toimijoilla on yhteinen verkkofoorumi:
http://opelix.wikispaces.com/home. Wikisivustolle
kootaan hankkeeseen liittyvää tietoa, toimijoille yhteisiä
täydennyskoulutuksia, ohjeita ja hyödyllisiä linkkejä. Hankkeella on myös
Facebook –sivut: https://www.facebook.com/opelixosaavaoppilaitos/info.
Suosittelen kaikkia opettajia tutustumaan näihin ideoita ja tietoa tuoviin
sivustoihin!
Opelix
verkoston opettaja voi hakea työelämäkumppanuusjaksolle kehittämään ja
arvioimaan koulutuksen työelämävastaavuutta yhteistyössä yritysten kanssa.
Hankkeen työelämäkumppanuusjakson tavoitteita ovat opettajan työelämäosaamisen
vahvistaminen, työelämävastaavuuden arviointisuhteessa opetussuunnitelmaan sekä
työpaikan ja oppilaitoksen kumppanuuden vahvistaminen. Ammatillisessa
koulutuksessa jaksot kytkeytyvät opiskelijoiden työssäoppimisen ohjaukseen ja
yleissivistävässä koulutuksessa oppilaiden TET-viikkoihin tai lukioissa yrittäjyyskasvatuksen
kumppanuuksiin. Työelämäkumppanuusjaksosta tarkempia tietoja ja lomakkeita
löytyy sivustolta: http://opelix.wikispaces.com/Ty%C3%B6el%C3%A4m%C3%A4kumppanuusjaksot
Työelämäkumppanuusjaksoa
haettaessa opettaja kartoittaa esimiehensä kanssa osaamistarpeensa ja sopii
jakson ajankohdan ja kohteen. Kohteita voi olla yksi tai useampi. Jakson kesto
on viisi työpäivää. Hoitotyön ja kuntouttavan hoitotyön opettajana valitsin
kohteeksi erään vanhainkodin, jossa koulustamme on sekä nuorisoasteen että
aikuiskoulutuksen opiskelijoita työharjoitteluissa. Seuraavaksi selvitin
vanhainkodin esimieheltä mahdollisuuden jakson toteuttamiseen. Vanhainkodin
johtaja suhtautui kyselyyni työelämäjaksosta erittäin positiivisesti. Hankkeen
tavoitteet ja työpaikan edustajan toiveet tavoitteista olivat aivan samassa
linjassa. Seuraavaksi laadin itsestäni ja jakson tavoitteista lyhyen esitteen
työpaikalle. Pian koittikin jo ensimmäinen työpäiväni vanhainkodissa. Aamulla varhain
puin hoitajan työasun päälleni ja laitoin nimikyltin rintapieleen ja toiveeni
mukaisesti ryhdyin tekemään työtä osaston lähihoitajan kanssa. Työhön itse
osallistumalla saa parhaan tuntuman ja käsityksen mitä lähihoitajan tulisi
työssään osata, siis mitä kohti opettajana ohjata lähihoitajaopiskelijaa
oppimaan. Kahvi- ja lounastauoilla kävimme osaston henkilökunnan kanssa
vapaamuotoisia keskusteluita hankkeen tavoitteiden suuntaisesti ja kartoitin
henkilökunnan toiveita ja ideoita. Päivä kului kuin siivillä. Päivä oli myös
virkistävä, keskityin vain olemaan ja tekemään tässä ja nyt! Odotan innolla
seuraavaa neljää päivää. Kannustan kaikkia opettajia työelämäjaksoille
mahdollisuuksien mukaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti