perjantai 14. marraskuuta 2014

Koulutuksen yhteistyöverkostot - Kristiina Muhonen


Ammatillinen opettaja työelämäkumppanuusjaksolla

Minulla on ollut ilo aloittaa työelämäkumppanuusjakso! Jakson mahdollistaa Opelix- osaava oppilaitos –hanke, jossa kehitetään verkoston toimijoiden opetustoimen henkilöstön ammatillista osaamista erilaisin menetelmin. Tavoitteena on kehittää osaavia oppilaitoksia, kartoittaa osaamistarpeita, jakaa hyviä käytänteitä ja tuoda uusia työkaluja osaamisen kehittämiseen ja seurantaan sekä kehittää henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja monipuolisesti. Hanke on osa valtakunnallista OSAAVA –ohjelmaa (2010-2016). Hallinnoijana toimii Koulutuskuntayhtymä Tavastia, muu verkosto ovat Faktia, Forssan ammatti-instituutti, HAMI, Hyria, Kiipula, Vanajaveden opisto sekä Hattulan, Hämeenlinnan ja Janakkalan kunnat.

Opelix –osaava oppilaitos hankkeen toimijoilla on yhteinen verkkofoorumi:
http://opelix.wikispaces.com/home. Wikisivustolle kootaan hankkeeseen liittyvää tietoa, toimijoille yhteisiä täydennyskoulutuksia, ohjeita ja hyödyllisiä linkkejä. Hankkeella on myös Facebook –sivut: https://www.facebook.com/opelixosaavaoppilaitos/info. Suosittelen kaikkia opettajia tutustumaan näihin ideoita ja tietoa tuoviin sivustoihin!

Opelix verkoston opettaja voi hakea työelämäkumppanuusjaksolle kehittämään ja arvioimaan koulutuksen työelämävastaavuutta yhteistyössä yritysten kanssa. Hankkeen työelämäkumppanuusjakson tavoitteita ovat opettajan työelämäosaamisen vahvistaminen, työelämävastaavuuden arviointisuhteessa opetussuunnitelmaan sekä työpaikan ja oppilaitoksen kumppanuuden vahvistaminen. Ammatillisessa koulutuksessa jaksot kytkeytyvät opiskelijoiden työssäoppimisen ohjaukseen ja yleissivistävässä koulutuksessa oppilaiden TET-viikkoihin tai  lukioissa yrittäjyyskasvatuksen kumppanuuksiin. Työelämäkumppanuusjaksosta tarkempia tietoja ja lomakkeita löytyy sivustolta: http://opelix.wikispaces.com/Ty%C3%B6el%C3%A4m%C3%A4kumppanuusjaksot


Työelämäkumppanuusjaksoa haettaessa opettaja kartoittaa esimiehensä kanssa osaamistarpeensa ja sopii jakson ajankohdan ja kohteen. Kohteita voi olla yksi tai useampi. Jakson kesto on viisi työpäivää. Hoitotyön ja kuntouttavan hoitotyön opettajana valitsin kohteeksi erään vanhainkodin, jossa koulustamme on sekä nuorisoasteen että aikuiskoulutuksen opiskelijoita työharjoitteluissa. Seuraavaksi selvitin vanhainkodin esimieheltä mahdollisuuden jakson toteuttamiseen. Vanhainkodin johtaja suhtautui kyselyyni työelämäjaksosta erittäin positiivisesti. Hankkeen tavoitteet ja työpaikan edustajan toiveet tavoitteista olivat aivan samassa linjassa. Seuraavaksi laadin itsestäni ja jakson tavoitteista lyhyen esitteen työpaikalle. Pian koittikin jo ensimmäinen työpäiväni vanhainkodissa. Aamulla varhain puin hoitajan työasun päälleni ja laitoin nimikyltin rintapieleen ja toiveeni mukaisesti ryhdyin tekemään työtä osaston lähihoitajan kanssa. Työhön itse osallistumalla saa parhaan tuntuman ja käsityksen mitä lähihoitajan tulisi työssään osata, siis mitä kohti opettajana ohjata lähihoitajaopiskelijaa oppimaan. Kahvi- ja lounastauoilla kävimme osaston henkilökunnan kanssa vapaamuotoisia keskusteluita hankkeen tavoitteiden suuntaisesti ja kartoitin henkilökunnan toiveita ja ideoita. Päivä kului kuin siivillä. Päivä oli myös virkistävä, keskityin vain olemaan ja tekemään tässä ja nyt! Odotan innolla seuraavaa neljää päivää. Kannustan kaikkia opettajia työelämäjaksoille mahdollisuuksien mukaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti