torstai 27. marraskuuta 2014

Koulutuksen yhteistyöverkostot - Taina Kunttu

Työssäoppiminen yrityksen näkökulmasta

Yrityksessä tulee päättää, kuinka laajasti työssäoppimisesta tiedotetaan ja keiden kaikkien olisi hyvä tuntea työssäoppimisen periaatteita tarkemmin. Yritysjohdon tehtävänä on huolehtia siitä, että henkilöstö on tietoinen opiskelijan työssäoppimiseen liittyvistä
tehtävistä ja sopimuksista. Työssäoppimisen onnistumisen edellytys on, että henkilöstö suhtautuu myönteisesti työssäoppijaan ja ymmärtää työssäoppimisen tärkeänä osana opiskelijan ammatillista kehittymistä.

Työpaikalla on hyvä olla nimettynä yhteyshenkilö, jonka vastuulla on suunnitella yhteistyössä oppilaitosten kanssa työssäoppimisen aikatauluja ja toimia työ paikkaohjaajien tukena. Työpaikkaohjaaja toimii yhteyshenkilönä opiskelijalle ja osallistuu työssäoppimisjakson työtehtävien suunnitteluun yhteistyössä oppilaitosyhteistyöstä vastaavan henkilön ja opettajan kanssa. Työpaikkaohjaaja tuntee oman työnsä ja työyhteisönsä käytäntöjen lisäksi:
  • työssäoppimisen periaatteet ja vastuut 
  • opiskelijan työssäoppimisjakson tavoitteet  
  • opiskelijan odotukset 
  • oppilaitoksen opetussuunnitelman työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen osalta.

Työpaikkaohjaajan ja ohjaavan opettajan hyvä yhteistyö ennen työssäoppimisjaksoa ja sen aikana varmistaa onnistuneen työssäoppimisjakson kaikille osapuolille.
Ennakkoon kannattaa myös sopia siitä miten ja millaisissa asioissa työssäoppimisjakson aikana otetaan yhteyttä ohjaavaan opettajaan. Oppilaitokset järjestävät työpaikkaohjaajille koulutusta, jonka aikana on mahdollisuus tutustua tutkinnon opetussuunnitelmaan,
oppilaitoksen käytäntöihin ja opettajiin.

Koko työyhteisön asenne vaikuttaa siihen miten opiskelija pääsee mukaan työyhteisöön. Työpaikkaohjaajan tehtävänä on varmistaa, että opiskelijan työssäoppimisjakson
tavoitteet ovat ainakin lähimpien työtovereiden tiedossa. Työyhteisön tuella on suuri merkitys opiskelijan oppimisessa.

Työpaikkaohjaajan tehtävät

1. Työpaikkaohjaaja toimii yhdyshenkilönä
työpaikan, opiskelijan ja oppilaitoksen välillä.
2. Työpaikkaohjaaja osallistuu työssäoppimisjakson
työtehtävien suunnitteluun.
3. Työpaikkaohjaaja perehdyttää opiskelijan
yritykseen, työympäristöön ja työtehtäviin.
4. Työpaikkaohjaaja luo opiskelijalle hyvän ja
turvallisen oppimisympäristön yhteistyössä
yrityksen muun henkilöstön kanssa.
5. Työpaikkaohjaaja ohjaa opiskelijaa ja antaa
palautetta opiskelijalle hänen kehittymisestään.
6. Työpaikkaohjaaja osallistuu ammattiosaamisen
näytön suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin
yhdessä opettajan kanssa

Yrityksen edustajien aktiivinen osallistuminen oppilaitosyhteistyöhön antaa mahdollisuuden vaikuttaa opetussuunnitelmaan ja työssäoppimisjaksojen käytäntöihin.


Osaamisen arvosanat
Opiskelija saa arvosanan tutkintotodistukseen jokaisesta tutkinnon osasta. Lisäksi arvosanoja käytetään näyttötodistuksissa. Ammatillisissa perustutkinnoissa on käytössä 3-portainen arvosana-asteikko:

· Tyydyttävä  (T1)
· Hyvä           (H2)
· Kiitettävä    (K3)

Tyydyttävä T1 vastaa yleisesti noviisin tasoa, eli tutkinnon suorittanut pystyy avustettavasti tekemään ko. ammattityötehtäviä. Hänellä on siis se perusosaaminen, että hän voi turvallisesti tehdä työtehtäviä työpaikalla. Kiitettävä K3 taas tarkoittaa, että tutkinnon suorittanut on jo toimii kuin ammattilainen ja kykenee itsenäiseen ja oma-aloitteiseen työhön.

Ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa osaaminen arvioidaan hyväksytyksi tai hylätyksi.

Tutkinnon perusteissa on esitetty arviointikriteerit tutkinnon osittain, eli mitä tietyn arvosanan saadakseen on osattava.
Omalla työpaikallani aikuisopistossa on juuri kehitetty työryhmässä yhteisiä käytänteitä työssäoppimisen toteutumiseen osaamisen arviointeihin ja ohjaamiseen eri työpaikoille sekä kouluttajille ja opiskelijoille yhtenäiset lomakkeet ja toimintatavat. Laaditut ohjeet ja lomakkeet löytyvät Moodle-verkkoalustalta omalta kurssilta. Olen tutustunut laadittuihin lomakkeisiin ym. materiaaliin Moodlessa ja todennut tämän olevan erittäin hyvä ja tervetullut uudistus. Toivottavasti saamme kaikki kouluttajat ja opiskelijat sekä työelämän edustajat perehdytettyä näihin uudistuksiin ja uudet yhteiset pelisäännöt vaivattomasti käyttöön.
Isännöinnin ja kiinteistöhoitopalveluiden opiskelijat pitävät kirjallisesti työssäoppimispäiväkirjaa työssäoppimisen aikana. Päiväkirjaan kirjataan suoritetut työtehtävät harjoittelujakson aikana ja pohditaan mitä uutta on oppinut ja mitä kehittäisi. Työssäoppimispäiväkirjat käydään läpi yhdessä opiskelijoiden palatessa kouluun.
Työssäoppimispaikoilla olemme esim. kiinteistöpalveluiden perustutkinnoissa tehneet paljon yhteistyötä tutkintotilaisuuksien järjestämisen ja arviointien suhteen. Tutkintotilaisuudet järjestetään työpaikoilla aidoissa työtehtävissä ja näitä olemme työelämän kanssa kehittäneet vuosittain miettien yhdessä eri työtehtävien toteutusta ja arviointia tutkinnon perusteissa olevien ammattitaitovaatimusten mukaiseksi.
Lähteet:
Verkostoitumalla työssäoppimiseen laatua
ja vaikuttavuutta (VETOLAVA 3) -projekti
www.tat.fi /tyossaoppiminen
Luksian moodlen TOP ohjeistus



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti