torstai 20. marraskuuta 2014

Koulutuksen yhteistyöverkostot - Pertti Puhakainen


Tutkintosuoritusten arvioijilta vaaditaan, että
·       arvioijilla on kokonaiskäsitys koko näyttötutkintojärjestelmästä
·       arvioijat tuntevat tutkinnon perusteet
·       arvioijat tuntevat minkälaista osaamista tutkinnon suorittajalta edellytetään
·       arvioijat tuntevat arvioinnin kohteet ja kriteerit (=mitä arvioidaan, miten)
·       arvioijat tuntevat tutkinnon arviointiasteikon (hyväksytty/hylätty vai asteikolla 1-3)
·       arvioijat tietävät mitä tarkoittaa kolmikanta arvioinnissa ja miten lopullinen arviointipäätös tehdään
·       arvioijat tuntevat arvioinnin keskeiset periaatteet:
o   arvioidaanko pelkästään käytännön tekemistä vai sisältyykö ko. tutkinnon suoritukseen mahdollisesti myös jotain muuta arvioitavaa materiaalia / tuotosta
o   miten arvioidaan ja annetaan palautetta
Lähde:

Koska joillakin ammattialoilla toimii yrityksiä, jotka ovat kooltaan pieniä 1-5 hengen yrityksiä, ei heiltä useinkaan löydy riittäviä resursseja siihen, että kyseisessä yrityksessä olisi ammattitaitoisia arvioijia. Tästä syystä työelämässä tapahtuvien tutkintosuoritusten arvioijien verkosto on toiminnassamme tärkeää.
Meillä on rakennettu alakohtaisia arvioijien verkostoja, johon kuuluu sekä työnantaja- että työntekijäarvioijia. He toimivat tutkintosuoritusten arvioijina eri yrityksissä tapahtuvissa tutkintotilaisuuksissa. Tällaisia verkostoja olemme rakentaneet mm. taloushallinnon ammattitutkintoon, isännöinnin ammattitutkintoon sekä kiinteistönhoitajien perustutkintoon.

Kyseiset verkostot ovat käytännössä osoittautuneet erittäin toimivaksi. Arvioijat ovat oman alansa substanssiosaajia. Heillä on pitkä työkokemus kyseiseltä alalta sekä näkemys siitä, miten alan ammattityössä osaaminen tulee näkyväksi: millaisissa työtehtävissä ja miten suorittaen ammattitaito näkyy.
Heillä on kyseisen tutkinnon arvioijakoulutuksen sekä useiden tutkintotilaisuuksien arviointien kautta syntynyt kokonaisnäkemys näyttötutkintojärjestelmästä, vankka osaaminen tutkintorakenteesta, tutkinnon ammattitaitovaatimuksista sekä arviointikriteereistä (tietävät, minkä tasoista osaamista tutkinnon suorittajalta edellytetään).
Suorittaessaan arviointeja erilaisissa yrityksissä heille on syntynyt laajempi kuva kyseisestä alasta, jolloin osaamisen tasoa ei arvioida pelkästään kyseisen yrityksen määrittämien osaamistavoitteiden perusteella, vaan laajemmin, koko alaa koskien.


Tämän verkoston kautta olemme myös läheisessä tekemisessä työelämän kanssa. Paitsi tutkintosuorituksista usein keskustelemme heidän kansaan kyseisen alan valmistavasta koulutuksesta. Koska arvioijina on myös oman alansa johtotehtävissä toimiva henkilöitä (mm. varatoimitusjohtajia, aluejohtajia, yrittäjiä), voimme heidän kansaan peilata sitä, miten koulutus pystyy vastaamaan ajankohtaisiin haasteista, alalla tapahtuneisiin ja odotetavissa oleviin muutoksiin ja siitä, millaista osaamista heidän näkemystensä mukaan tarvitaan tulevaisuudessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti